תמיכה נפשית למטופלי פריון

מפוריות להורות ועוד... - דפנה זהבי

יציאה למסע של טיפולי פוריות יכולה להיות חוויה מאתגרת מבחינה רגשית עבור זוגות ויחידים כאחד. התהליך מביא לרוב מגוון של רגשות מורכבים, כולל מתח, חרדה, עצב ותסכול. בזמנים כאלה, תמיכה נפשית למטופלי פריון ממלאת תפקיד חיוני בסיוע וניווט בעליות והמורדות במסגרת המסע שלהם. מאמר זה נועד לשפוך אור על המשמעות של תמיכה נפשית ורגשית ולהדגיש את היתרונות המשמעותיים שהיא יכולה להביא לאנשים העוברים טיפולי פוריות.

תמיכה נפשית בטיפולי פוריות

זוגות ויחידים הנמצאים בטיפולי פוריות עוברים תקופה מאוד מאתגרת מבחינה נפשית, תפקודית ופיזית. זה מתחיל בקשיים הנפשיים המתלווים להבנה שהסיכוי להיכנס להריון באופן טבעי לא קיים וממשיך במסגרת ההתמודדות עם ההכנות המתישות לפרוצדורת ההפריה: טיפולי הפוריות משלבים תהליכים רפואיים מורכבים הכוללים בדיקות, טיפולים רפואיים ופרוצדורות שונות. 

מכיוון שהתהליך הזה עשוי לגרום לרגשות של דאגה, עצבות, כעס וחוסר שליטה, נוצרת פגיעה לא פשוטה בתחושת הביטחון ובאמונה בגוף שלנו ולכן מומלץ לחשוב על מסגרת תמיכה נפשית בטיפולי פוריות.

במהלך הטיפול עצמו, מתמודדים לעיתים עם כשלים של הפריה שאינה נקלטת, דבר שיכול להוביל לתחושות של עצבות, דיכאון, חרדה וביטחון עצמי נמוך. גם בגזרת הזוגיות עלולים להתרחש קשיים לא פשוטים ועלולה להיפגע היכולת התקשורתית בין בני הזוג. לעיתים המתח עולה ונוצר איום על הזוגיות שחייב להיפתר בקבלת ייעוץ או תמיכה נפשית.

ההבדל בין תמיכה נפשית ורגשית

תמיכה נפשית מתייחסת למתן טיפול, הבנה ואמפתיה הנותנים מענה לצרכים הרגשיים והפסיכולוגיים של מטופלי פוריות. זה כרוך ביצירת סביבה תומכת שבה אנשים מרגישים בטוחים לבטא את הרגשות, הפחדים והדאגות שלהם ללא שיפוט. 

תמיכה רגשית, לעומת זאת, כוללת מתן נוחות, אהבה והרגעה כדי לעזור לאנשים להתמודד עם רכבת ההרים הרגשית שטיפולי פוריות יכולים להביא.

החשיבות שבקבלת תמיכה נפשית בטיפולי פוריות

למרות שתמיכה נפשית בטיפולי פוריות היא חיונית לזוגות או יחידים העוברים את התהליך,  יש צורך להבין שאנשים שונים עשויים לקבל את המצב ולהתמודד באופנים שונים.  יש זוגות אשר יתגברו על האתגרים וידעו להתמודד עם התהליך בעצמם, אבל סביר להניח שייקחו איתם את ההשלכות שנים קדימה ויש כאלה  שיתעקשו על עזרה מקצועית תוך כדי הטיפול.  

חשוב להבין, התמיכה הנפשית מסייעת בהתמודדות עם רכבת הרגשות העוברת על הזוג שנמצא בתהליך של טיפולי פריון. היא עשויה להפחית רגשות של עצבות, דיכאון במסגרת טיפולי הפוריות וחוסר שליטה שמלווה את התהליך המאתגר הזה. תמיכה נפשית למטופלי פריון מסייעת גם בהפחתת סטרס וחרדה, בהתמודדות עם היכולת התקשורתית והחברתית, ובשיפור איכות החיים הכללית.

היתרונות של תמיכה נפשית למטופלי פריון

הפחתת מתח וחרדה

טיפולי פוריות יכולים לעורר מתח וחרדה משמעותיים בשל חוסר הוודאות וההשקעה הרגשית הגבוהה הכרוכה בכך. תמיכה נפשית יכולה לעזור למטופלים לנהל את הרגשות הללו על ידי מתן אסטרטגיות התמודדות, טכניקות הרפיה ואוזן קשבת. מחקרים הראו כי הפחתת רמות הלחץ יכולה להשפיע לטובה על תוצאות הפוריות, מה שהופך את התמיכה הנפשית בטיפולי פוריות לחיונית. 

שיפור הרווחה הרגשית

אי פוריות עלולה לגבות מחיר מהרווחה הרגשית של האדם, ולהוביל לתחושות של עצב, אבל ואפילו דיכאון. תמיכה נפשית מספקת מרחב בטוח למטופלים לבטא ולעבד רגשות אלו, ועוזרת להקל על העומס הרגשי שלהם. רווחה רגשית חיונית לא רק בתהליך הטיפול אלא גם לאיכות החיים הכללית. 

חיזוק מערכות יחסים

טיפולי פוריות יכולים להעמיס על מערכות יחסים, שכן זוגות מנווטים יחד את האתגרים והאכזבות. תמיכה נפשית עוזרת לזוגות לתקשר בצורה יעילה, לנהל קונפליקטים ולשמור על קשר רגשי חזק. זוגות שמקבלים תמיכה נפשית בטיפולי פוריות מדווחים לעתים קרובות על תחושת קרבה ותמיכה מבני זוגם, מה שמשפר את שביעות הרצון הכללית שלהם ממערכת היחסים.

מתן מידע וחינוך

תמיכה נפשית למטופלי פריון חורגת מתמיכה רגשית. זה כרוך גם במתן מידע וחינוך למטופלים לגבי ההליכים, התוצאות הפוטנציאליות ומשאבי התמיכה הזמינים. זה מעצים אנשים לקבל החלטות מושכלות, מפחית חרדה הנובעת מאי ודאות ומגביר את תחושת השליטה שלהם בתהליך הטיפול.

יצירת רשת תומכת

מטופלי פוריות חשים לעיתים קרובות מבודדים ובודדים במסעם. תמיכה נפשית יכולה לחבר אנשים עם קבוצות או סדנאות תמיכה, שירותי ייעוץ וקהילות מקוונות שבהן הם יכולים לחלוק חוויות, לקבל תובנות ולמצוא נחמה בידיעה שהם לא לבד. הוכח כי בניית רשת תומכת משפרת את מנגנוני ההתמודדות ומפחיתה את תחושות הבידוד.

 

דפנה זהבי – תמיכה נפשית למטופלי פריון

החיים לצד טיפולי פריון עשויים לגרום למתחים ולהקשות על חיי המשפחה והזוגיות שלכם. הכשרתי המקיפה בתחום הייעוץ, כישורי חיים, אימון הוליסטי והתמחותי בתחום ייעוץ נפשי למטופלי פריון תאפשר לי להיות דמות משמעותית עבורכם ולתמוך בכם בשיטות טיפול שונות. אל תתמודדו לבדכם, בואו לקבל הכוונה וכלים להתמודדות עם רגשות מורכבים, תוך  עבודה על מחשבות ומניעים שליליים.

תלמדו לחלוק את האתגרים והרגשות עם אנשים קרובים כמו בני משפחה וחברים. חלוקת רגשות עם מישהו אחר עשויה להקל על העומס הנפשי ולספק תחושת תמיכה והבנה. 

תקבלו כלים וטכניקות לניהול הסטרס, היכולים לסייע לכם ביעילות במידה ומתמודדים עם הלחץ הנפשי של בעיות הפוריות. שיטות כמו תרגול נשימה עמוקה, יוגה, מדיטציה, או תרגול פיזי כמו פעילות ספורטיבית עשויה לסייע בהפחתת הסטרס ובשיפור הרוגע הנפשי.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn