סדנאות כישורי חיים למבוגרים

מפוריות להורות ועוד... - דפנה זהבי

העברת סדנאות כישורי חיים

תוכנית כישורי חיים היא סדרה של מערכי שיעור המועברים כסדנאות קבוצתיות וכתהליכים אישיים ופרטניים במסגרת הלימודים במערכת החינוך, מכיתה א' עד י"ב. התוכנית נכתבה על ידי השירות הפסיכולוגי ייעוצי במטרה ללוות את התלמידים, לפתח את הדימוי העצמי, את תחושת השייכות, את תחושת המשמעות שלהם, את הערך העצמי שלהם, ואת היכולת והכישורים שלהם להתמודד עם מצבי יומיום, עם סיכונים ובכלל לסייע להם בתהליך קבלת החלטות.

סדנאות כישורי החיים שמועברות בבתי הספר משלבות מגוון של מתודות וכלים כמו אומנויות שונות, פסיכודרמה, צפייה בסרטים ועוד, ומבקשות להתאים לכל תלמיד את הדרך הנכונה עבורו, ולסייע לו לבטא את עצמו. התוכנית מערבת גם את ההורים וכמובן גם את צוות בית הספר, אשר עובר הכשרות להעברת התוכנית לפני תחילת שנת הלימודים ולכל אורכה.

תוכנית כישורי חיים היא תוכנית שנתית שמועברת כחלק ממערכת הלימודים; בגילאי היסודי שעת חובה שבועית ובגילאי חטיבת הביניים והתיכון בתדירות מעט נמוכה יותר. כחלק מהדרכת המורים הם יקבלו כלים לנהל דיונים על נושאים שצפים מתוך הסדנאות, להיעזר בחוויות החיים שלהם לשם הקניית כישורי חיים לתלמידיהם, ולהצליח לזהות, במקרה הצורך, את התלמידים אשר זקוקים ליחס אישי ופרטני.

 

התכנים הנלמדים בסדנאות כישורי חיים

מערכי השיעור של הסדנאות מותאמים כמובן לגילאי הילדים ולכן ישנם הבדלים בין הסדנאות המועברות לגילאי היסודי לבין הסדנאות המיועדות לגילאי חטיבת הביניים או התיכון, ולעיתים גם בין השכבות השונות. בגילאים הרכים של בית הספר היסודי מתמקדות הסדנאות קודם כל בהיכרות של כל תלמיד עם עצמו, עם משפחתו ועם סביבתו, בנושאים של חברות, אכפתיות, קבלת השונה, הקניית כלים לפתרון בעיות והתמודדות עם הצקות או במצבי אלימות.

תכנים רבים חוזרים על עצמם גם ככל שעולים עם השכבות בבית הספר היסודי, ומטופלים בכל שנה בצורה מעמיקה יותר ויותר. גם הכלים שמקבלים התלמידים לפתרון בעיות והמצבים בהם הם עוסקים הולכים והופכים מורכבים יותר – זיהוי מצבים מסוכנים, שמירה על העצמי וכיבוד האחר, התמודדות עם בריונות, לחץ סביבתי, הטרדה מינית, שינויים גופניים ורגשיים ועוד.

בחטיבת הביניים מתחילה התוכנית להתעמק יותר בנושאים כמו דימוי גוף, הקשר עם ההורים, זהות מינית, ניהול רגשות ומצבי מצוקה, וגם נושאים כמו אלימות, עישון, סמים, אלכוהול, פורנוגרפיה, הטרדות מיניות ועוד. נושאים אלו נלמדים מזוויות נוספות בשכבות התיכון ויחד איתם גם נושאים כמו הכנה לצה"ל, טיפול בנושא השואה במיוחד סביב המסע לפולין ועוד.

מי שמעביר את תוכני הסדנאות לאורך השנה הם מחנכי הכיתות, אשר גם מכירים היטב את הילדים, הילדות, הנערים והנערות ואת הדינמיקה הכיתתית. היועצים או הפסיכולוגים של בית הספר מלווים את הצוות לאורך כל השנה, ומתבצעת בקרה ופיקוח על יישום התוכנית מטעם משרד החינוך. גם שאר הצוות של בית הספר וכאמור ההורים והמשפחות שותפים לפעילויות מסוימות בתוכנית, והשתתפותם חשובה ותורמת לתחושת השייכות והערך שהתוכנית מבקשת להעניק לתלמידים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn