אימון קשב וריכוז לילדים

מפוריות להורות ועוד... - דפנה זהבי

 

אימון להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

הפרעות קשב וריכוז הן לא רק נחלתם של ילדים המתקשים בלימודים. אותם ילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, שמספרם הולך ועולה עם השנים, גדלים להיות מבוגרים שממשיכים להתמודד עם התופעות השונות שהפרעות קשב וריכוז מביאות עמן. אימון להפרעות קשב וריכוז יכול לתת לאותם ילדים ומבוגרים כלים להתמודדות קלה יותר.

הפרעות קשב וריכוז, הנקראות גם ADHD, נוצרות מאיזושהי הפרעה בהתפתחות המוחית או במערכת העצבים המרכזית. ילדים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז הם לרוב יצירתיים מאוד, מקוריים ובעלי דמיון עשיר, אך הקשיים שאיתם הם מתמודדים מתבטאים לרוב בקושי לשמור על ריכוז לאורך זמן, באימפולסיביות, בחוסר סבלנות, במחשבות שליליות אוטומטיות ובדחיינות, ויש להם בעיות ניהול זמן ושמירה על סדר וארגון חיצוניים ופנימיים.

כל אדם המתמודד עם הפרעות קשב וריכוז מתמודד עם תמהיל שונה של הקשיים שציינו ואחרים, אך אלו עלולים להביא גם לקשיים רגשיים ונפשיים. הסביבה לא תמיד מבינה ומקבלת את הקושי, מגדירה את המתמודדים עם ADHD כעצלנים, וגם הם עצמם חווים תסכול, ירידה בדימוי העצמי ובמוטיבציה ועוד.
 
 

מה התועלת שבאימון להפרעות קשב וריכוז? 

הפרעות קשב וריכוז הן לא מחלה שאפשר או שצריך לתקן, אבל מכיוון שכל שיטות האימון מבוססות על מציאת כלים להשגת המטרות של המתאמן, בהתאם ליכולות שלו, לאופיו, לנקודה בחיים שבה הוא נמצא, ובאופן כללי למי שהוא, אימון יכול להיות הדרך הטובה ביותר לאדם עם הפרעות קשב וריכוז למצוא את הדרך להתנהל טוב יותר עם המצב.

הרגישות של המאמן והדרך שבה הוא מבין את המתאמן שעומד מולו, את הקשיים האמיתיים שאיתם הוא מתמודד ואת ההשלכות הרגשיות שלהם, חשובות ומהותיות להצלחת האימון. באמצעות התאמת התהליכים להתמודדות עם קשיים שונים אל המתאמן הספציפי, הוא יוכל להתחיל לחוות הצלחות, להבין איך לנצל את היתרונות שלו ולנהל את המקומות המאתגרים, ובמקביל יחווה עליה בתחושת הערך והביטחון העצמי, במוטיבציה, באמונה שלו בעצמו ובתחושת המסוגלות.

אימון להפרעות קשב וריכוז מתאים לילדים ולמבוגרים בכל הגילאים. מדובר במספר מוגבל של מפגשים, לרוב בסביבות ה-20, כאשר המפגשים הראשונים מוקדשים להיכרות של המאמן את המתאמן על מנת להבין את האופן שבו הפרעות הקשב והריכוז מתבטאות אצלו באופן ספציפי.

בהתאם לקשיים שעימם מתמודד המתאמן בחיי היומיום והמטרות שאותן הוא רוצה להשיג, יעבוד איתו המאמן על החזרת תחושת השליטה בחיים, תחושה שהמתאמן אינו מנוהל על ידי ה-ADHD שלו, אלא יודע לנהל אותו ולהתנהל יחד איתו. האימון מלמד את המתאמן להתקדם צעד אחר צעד ולראות כל התקדמות, גם הקטנה ביותר – כהצלחה בעלת חשיבות.

האימון אינו טיפול שנועד ללוות את המתאמן לתקופה בלתי מוגבלת, אלא תהליך שקורה בפרק זמן מוגדר מראש, שמטרתו לשלוח את המתאמן לדרך חדשה כשהוא מצויד בכלים חדשים וביכולת התמודדות משופרת, בהתאם לקשייו, לרצונותיו, למטרותיו וליכולותיו.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn