קשיים רגשיים בטיפולי פוריות

מפוריות להורות ועוד... - דפנה זהבי

קשיים רגשיים בטיפולי פוריות ופריון

טיפולי הפוריות הם תהליך מורכב ואתגרי שעשוי להביא לקשיים רגשיים בטיפולי פוריות ופריון אצל הזוג המטופל ובהיעדר ייעוץ מתאים עלול לפתוח בניהם פערים מאוד גדולים בזוגיות. חייבים להבין כי במהלך מסע הפוריות קיימים מתחים רבים העשויים להשפיע ולגרום לתחושות חזקות של עצבות, דאגה, חוסר ביטחון עצמי ועוד …

קשת הרגשות היא רחבה ביותר וכל אחד מבני הזוג מתמודד עם הקשיים אחרת. במרבית המקרים, הקשיים מופיעים אצל האשה מהסיבה הפשוטה, שהטיפולי מתבצעים על גופה ולעיתים כמות ההורמונים שהיא מקבלת משפיעה על מצב הרוח הכללי ועל ההתנהלות בחיי היום יום. 

>> התמודדות עם קשיים רגשיים במהלך טיפולי הפוריות

התמודדות עם תחושות של עצבות ודיכאון

לעיתים התחושות הללו מגיעות בהתחלה וקשורות לחוסר היכולת ללדת באופן טבעי ולעיתים הן קשורות לתוצאות הטיפול, במידה והתוצאה שלילית. כדי להתמודד עם זה, יש לדבר עם בן זוגך או אנשים קרובים אחרים שיכולים לתמוך ולהביע תמיכה רגשית. חשוב גם לשמור על תחושת השליטה ולהתמודד עם הדאגות על ידי שימוש בשיטות נשימה ורגיעה.

חוסר הפרדה בין חיי הפרט לבין התהליך הרפואי: טיפולי הפוריות יכולים להשפיע על חיי האדם בצורה רבה ומשפיעה. הפוריות דורשת התמדה, זמן ומשא ומתן רב עם הצוות הרפואי. לפעמים התהליך יכול לגרום לפגיעה בפרטיות, רגישות עצמית ותחושות קשות של אכזבה מהחיים עצמם, עד כדי דכאון במהלך טיפולי הפוריות.

תחושות כישלון והפסד עצמי: זוגות העוברים טיפולי פוריות עשויים להתמודד עם תחושת הפסד עצמי ותחושת כישלון כאשר הטיפולים אינם מצליחים. חשוב להבין שהפוריות היא תהליך מורכב ולא תלוי רק בידע וביכולת הטיפולית של הצוות הרפואי, לעיתים יש גם עניינים רפואיים ובעיות מולדות אצל הגבר או האשה.

דאגה וחשש הם רגשות נפוצים ומובנים במהלך טיפולי הפוריות. הזוגות הנמצאים בתוך טיפולי הפוריות נמצאים במצב של חיכוך בין התקווה לפגיעות, האמון לחשש והרגישות לדאגה. התהליך הרפואי המתמשך עשוי להביא לדאגות רבות בנוגע לתוצאות הטיפול, לעומס הרפואי ולתחושת הפחד מהטיפול עצמו ומתוצאותיו.

טיפולי הפוריות עלולים לגרום למתחים וכעסים בין בני הזוג. אני פוגשת מטופלים רבים הנמצאים במתחים אדירים וחווים בעיות תקשורת, בעיות הבנה ורגשות שונים, גם ביחס לתוצאות הטיפול וגם ביחס לדרך הטיפול. לעיתים הכעסים נובעים מחוסר היכולת של אחד מבני הזוג להביא ילדים באופן טבעי, כאשר השני "מאשים" אותו במצב אליו נקלעו.

אל תישארו לבד במערכה. תקשורת פתוחה והכנה היא מרכיב מרכזי בהצלחת הזוגיות במהלך טיפולי הפוריות. זוגות המתקשים בתקשורת יחוו מחלוקות, רגשות לא נעימים וחוסר קרבה רגשית ופה אני נכנסת לתמונה. אנחנו נלמד יחד להבין, להקשיב, ליצור אווירה מכבדת והכי חשוב לתמוך אחד בשני.