דיכאון בטיפולי פוריות

מפוריות להורות ועוד... - דפנה זהבי

דיכאון בטיפולי פוריות

טיפול פוריות הינו תהליך מורכב ומאתגר שעשוי לגרום לזוגות הנמצאים בו לחוות קשיים רגשיים רבים, כולל כניסה למצבי דיכאון. המסע הארוך והמורכב להיכנס להריון באופן טבעי, הכישלון וההבנה כי הדרך היחידה להיות הורים היא באמצעות התערבות רפואית, עשויים להשפיע על הרגשות התקווה, על האופטימיות ולגרום לקשיים רבים במהלך התקופה.

אחת הסיבות המרכזיות לכניסה לדיכאון בטיפולי פוריות היא חווית חוסר הוודאות. הזוגות המתמודדים עם בעיות פריון ופוריות עשויים להתמודד עם מגוון טיפולים ופרוצדורה שלעיתים נכשלת ולא מבטיחה להם הצלחה מוחלטת – למרות גודל התקוות.

ההמתנה להריון הנכסף עשויה להימשך לא מעט זמן עם לא מעט כישלונות בדרך ולגרום לחוויות של עצבות, תסכול ואי-וודאות מתמדת. הדיכאון עשוי להתפתח כתוצאה מתחושת האופטימיות והתקווה שמתרחשת אחרי כל החזרה, לאי-וודאות ובין הציפיות לכישלונות.

חוויות האי-הצלחה והאי-וודאות בטיפולי פוריות יכולות להשפיע גם על הביטחון העצמי ואמונת הגוף של אחד מבני הזוג. התהליכים הרפרודוקטיביים והמערכות הרפואיות שמופעלות במהלך הטיפולים, עשויים לנטוע בזוגות תחושה של חוסר ערך והרגשה של גוף "מקולקל". 

הידיעה שהגוף אינו יכול לקיים את הפונקציה הביולוגית הבסיסית של קליטת הריון. עשויה לפתח דיכאון ולהוביל לקשיים רגשיים, תחושות של עצבות, חוסר מוטיבציה והתמודדות מופחתת עם התהליכים הרפרודוקטיביים.

התמודדות עם דיכאון במהלך טיפולי פוריות

חשוב מאוד לומר כי תהליך של הפריה חוץ גופית הוא מאוד לא פשוט פיזית ונפשית והוא מעורר קשיים רבים, בעיקר כאשר הוא נמשך לאורך זמן. 

יש מספר שיטות לנסות ולהתמודד עם דיכאון והחשובה מכולן היא חשיבה חיובית. חשיבה חיובית היא גישה רגשית ומנטלית שמתמקדת במציאות ובתפקודים החיוביים בחיים. זו דרך לראות ולהתמודד עם המציאות בצורה אופטימית, למרות האתגרים והקשיים, יחד עם החשיבה החיובית המתמקדת במציאות החיובית, בהזדמנויות, ובתכונות החיוביות של המצב. 

גם פעילות גופנית עוזרת להתמודד עם תחושות עצבות ודיכאון. יוגה, שחיה, הליכה פעילה וכל תנועה פיזית, תשחרר אנדורפינים טבעיים ולשפר את המצב הרוח.

תמיכה רגשית: חשוב לקבל תמיכה רגשית בין אם מאנשי מקצוע או מהסביבה התומכת (בין אם משפחה או חברים), או אף מקבוצת תמיכה של זוגות הנמצאים באותו תהליך כמו שלכם.  שתפו בחוויות, בקשיים שאתם חווה ובדרך בה אתם מתמודדים עם הקשיים הרגשיים.

דפנה זהבי – ייעוץ ותמיכה למטופלי פריון

אנשים לא מבינים עד כמה תהליך ההפריה מורכב כל כך ברמה הרגשית. תוך כדי טיפולים אינטנסיביים, צריך להחזיק תקווה וייאוש יחד לאורך זמן, לנהל חיי זוגיות וקריירה שלעיתים היא תובענית יותר מהתהליך. בואי לקבל כלים להתמודדות עם התהליך וצאו מחוזקים ובעיקר עם הרבה מאוד תובנות לחיים.

>> מדוע סדנת תמיכה למטופלי פוריות יכולה לסייע לכם?