קשיים פיזיים בטיפולי פריון

מפוריות להורות ועוד... - דפנה זהבי

קשיים פיזיים בטיפולי פריון

טיפולי פריון כרוכים, ללא ספק, בעומס רגשי רב. על פי רוב, מדובר בתהליך מתמשך, עם לא מעט עליות ומורדות בדרך. אבל לצד הקושי הרגשי והתקווה העצומה להביא ילד לעולם, יש עוד כמה דברים שראוי לדבר עליהם. ראוי לדבר גם על קשיים פיזיים בטיפולי פריון. משום שכאשר נערכים לכך מראש ויודעים למה לצפות, זה בכל זאת נעשה פחות קשה.

שאיבת ביציות – הליך בהרדמה מלאה

נשים רבות שעוברות טיפולי פריון, מתמודדות עם הרגשה לא פשוטה של חולשה גופנית. הדבר נובע בין היתר בשל ההתרוצצות בין בדיקות לטיפולים כאלה ואחרים. אבל ישנם טיפולים ספציפיים שהם עצמם לא פשוטים. 

אפשר למשל לדבר על קשיים פיזיים בטיפולי הפוריות בהקשר של הטיפולים הרוטיניים והמעייפים, זריקות ההורמונים והבדיקות החוזרות ונשנות שמקשות אף הן פיזית ורגשית ובוודאי עלולות "לתרום" לבעיות זוגיות תוך כדי טיפולי הפוריות.

יחד עם זאת, גם הליך שאיבת הביציות תורם לתחושות אלה, ובמיוחד כאשר נדרש לבצעו מספר פעמים, נכון, זה לא ניתוח במלוא מובן המילה. אך יחד עם זאת, זה סוג של הליך פולשני, שעשוי להיעשות בהרדמה מלאה. עצם ההתאוששות מכל הליך שכזה, מבחינה פיזית, זה לא דבר קל כלל.

השפעות ההורמונים – לא רק רגשית

רבות מכירות את הטלטלה הרגשית של טיפולי הפריון, בעקבות מתן ההורמונים. אבל יש גם קשיים פיזיים בטיפולי פריון שנובעים מכך. קודם כל, הזריקות עצמן הן לא תענוג גדול. כמו כן, התחושות של בין תקווה לחרדה, בין תקווה למתח ולדיכאון, מורגשות היטב. זה גורם לכאבים להיות מורגשים יותר. זה גורם למתיחות בשרירים ולכאבי ראש לעיתים. יש נשים החוות בחילות וצרבות ויש עוד השפעות אינדיבידואליות שלא תמיד קל להעריך מראש.

אז מה כדאי לעשות? קודם כל, חשוב לשתף. בכל תחושה פיזית לא נעימה או קושי, לספר לבן הזוג או לחברה קרובה. צריך לשתף את הרופא/ה, שכן יש אפשרות לעזור בחלק מהמקרים. ולא פחות חשוב, תהליך רגשי, אפילו אימון או סדנא מעצימה, יכולים להועיל במידה רבה.